torsdag 6 september 2012

T -7 days and countin'...

Jajust, OPETH spelar ju på Grönan nästa fredag, den 14, och trots min konvalescens så kommer det att krävas flygunderstöd för att hindra mig att inta den kullen... Metaforernas okrönte Konung.... Kom över en live-cd, with the Boys, inspelad "Live at Rock Hard Festival (deutschland)" 2009. Jesus Christ! Skulle ge min högra hand för att se samma set i Stockholm! Hårdaste setet världen skådat?

1) Through Pain To Heaven Deras klassiska intro med gruppen Popol Vuh, från filmen "Nosferatu". Dock inte den gamle stumfilmen, utan en tysk film från 1978 av Werner Herzog
2) Heir Apparent
My god! Denna halsbrytande thriller tog det väl ETT ÅR innan jag slutade hoppa över, då jag lyssnade på skivan Watershed. -Lite VÄL stökig och brötig...
Nu TRE ÅR senare, poppar den upp som en av Opeth's top 5!!!  Kan inte få nog....
3) Ghost Of Perdition
Från Ghost Reveries, som det på lördag faktiskt är på dagen 7 år sedan den släpptes...och som JAG håller som en av deras bästa tillsammans med Still Life och Deliverance. Kritiker och övriga "vetare" har den väl inte som nån favo NU, trots att den snittade 4,2 hos KRITIKER.se då den kom 2005...
4) The Leper Affinity
Stök och bröt del 2. Klassiskt första spår från Blackwater Park, en platta som från inledande fraserna "We entered winter once again...." till avslutande "..the sun sets forever over BLACKWATER PARK!" blev deras internationella genombrott, och den platta dom valde att spela i sin helhet, från start till mål, utan NÅGOT    
 SOM HELST mellansnack! på sin 20-års-jubileums-turne': Evolution XX Tour. 6 konserter på 11 dagar i 5 länder: Stockholm, Essen, Paris, London, New York, Los Angeles. Efter 15 min paus spelades 1 låt från varje utgiven skiva, i kronologisk ordning. Om jag var där? -ÄR EN SMURF-RUMPA BLÅ!? 
5) Hessian Peel
Bästa spåret från Watershed? Maybe, baby...
6) Deliverance
Som herr Åkerfeldt själv uttryckte det då OPETH spelade senast i Örebro, "Den här låten mina vänner, är inget annat än ett MÄSTERVERK..." WELL PUT!




Inga kommentarer: