måndag 10 oktober 2011

OPETH - Heritage / KISS - The Elder




Försöker att hitta jämförelser/paralleller, till OPETH's platta, så att mina närmaste/kära/vänner ska kunna förstå min frustration.
Det närmaste jag kan komma är nog denna: KISS släppte albumet "Music from the Elder" 1981, och när den damp ner så var det ingen som fattade något, då heller... Pompöst, delvis instrumentalt och överhuvudtaget, så lååångt från KISS man kunde tänka sig. Den plattan floppade, bigtime, och kritikerna kräktes, men 16-åringen i Norra Bro, han malde, malde och malde på, och faan, det var inte kattskit detta! Annorlunda? Coool!
Att "Heritage" ska floppa, är det nog ingen som tror. Kritikerna försöker att överträffa varandra med superlativ, och visst är det en cool platta? men...

1982 släppte KISS uppföljaren "Creatures of the Night" och allt var som vanligt.
NÄR blir OPETH-världen som vanligt??? Ryktas om nåt Youtube-klipp där ett missbelåtet fan bränner sina Opethplattor... Lite väl, va? Själv vårdar och pysslar jag om mina Guldklimpar lite xtra... "Orchid" och "Ghost Reveries" ligger inte helt fel under huvudkudden...

Inga kommentarer: